×

HDR fra iPhone

Videooptagelser fra en iPhone 12 og opefter kan optages i HDR, som står for High Dynamic Range - eller højt dynamikområde. Det er en indstilling, der indeholder mange flere billedinformationer end normale optagelser, og er beregnet til nyere skærme.

I Premiere Pro er HDR optagelser blevet konverteret til det dynamikområde, vi altid har produceret til, og som de fleste af vores seere kan se.

screenshot_01_rec709_og_HDR_medium.jpg

I Source Monitor er der en optagelse af et farvekort, hvor HDR-optagelse i iPhonen er slået fra. I Program Monitor til højre er det samme farvekort optaget med HDR slået til. 

Premiere Pro 22.x

Fra version 22 er det blevet muligt at producere til skærme med et højt dynamikområde. Derfor er der indført en mulighed for at vælge et større dynamikområde.

Det betyder at HDR optagelser kan se meget overbelyste ud, når du importerer dem i Premiere på en Timeline med et normalt dynamikområde, eller det der hedder Rec. 709.

screenshot_02_rec709_og_HDR_medium.jpg

SDR Conform

Du kan ændre klippets dynamikområde med effekten SDR Conform, hvor du skal ændre Brightness til 5,0 og Contrast til -79,0.

hdr_til_rec709_04_1.jpg

Sådan kommer du tættest på korrekte farver. Du kan yderligere justere farverne med Lumetri Color.

Omkode i Mac

På nyere Mac computere kan du ændre dynamikområde og farverum ved at omkode dine optagelser:

  1. Marker et eller flere klip
  2. Control- eller højreklik på klippet/klippene
  3. Vælg "Kod valgte videoarkiver"
  4. I dialogboksen "Kodning af medie" skal du ud for Indstilling: vælge H.264 1080p og tryk på Fortsæt.
  5. Du finder det eller de nye klip i samme mappe som de oprindelige tilføjet "-1" i filnavnet.

Det eller de klip vil nu være konverteret til Rec. 709, som du så kan importere i Premiere Pro.

Konverter HDR til SDR i Mac OS

Color Management

I følge Adobe kan man højreklikke på klippet (eller klippene) i Project-vinduet og vælge Modify -> Interpret Footage... og nederst i feltet Color Management ud for Color Space Override vælge Rec. 709 i stedet for Rec. 2100 HLG

color_space_management_rec709.jpg

Så er videoen ikke overeksponeret:

hdr_til_rec709_01.jpg

- men i sammenligning med en optagelse, hvor HDR er slået fra, synes jeg stadig at farverne er lidt forkerte - og det hjælper desværre ikke at øge farvemætningen. 

xtest    ghghg  

2022 © Kim Dang Trong
Til toppen af siden